سیستم فرمان خودر

سیستم فرمان خودرو یکی از مهم‌ترین بخش‌های خودرو است که وظیفه هدایت و کنترل جهت حرکت خودرو را بر عهده دارد. این سیستم شامل اجزای مختلفی است که به راننده امکان می‌دهد تا با چرخاندن فرمان، چرخ‌های جلو را در جهت دلخواه حرکت دهد.


سیستم فرمان خودرو

یکی از مهم‌ترین بخش‌های خودرو است که وظیفه هدایت و کنترل جهت حرکت خودرو را بر عهده دارد. این سیستم شامل اجزای مختلفی است که به راننده امکان می‌دهد تا با چرخاندن فرمان، چرخ‌های جلو را در جهت دلخواه حرکت دهد.

اجزای سیستم فرمان خودرو

سیستم فرمان از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است که به طور کلی شامل موارد زیر می‌شود:

  1. فرمان (فرمان خودرو) – وسیله‌ای که راننده آن را می‌چرخاند تا خودرو را هدایت کند.
  2. ستون فرمان – محوری که حرکت چرخشی فرمان را به جعبه فرمان منتقل می‌کند.
  3. جعبه فرمان – مکانیسمی که حرکت چرخشی فرمان را به حرکت خطی برای تغییر جهت چرخ‌ها تبدیل می‌کند.
  4. میله‌ها و اتصالات – شامل سیبک‌ها و اهرم‌ها که حرکت جعبه فرمان را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کنند.
  5. کمک‌فرمان (سیستم هیدرولیک یا الکتریکی) – سیستمی که به کاهش نیروی لازم برای چرخاندن فرمان کمک می‌کند.

انواع سیستم‌های فرمان خودرو

1. سیستم فرمان دستی

  • در این نوع سیستم، نیروی چرخاندن فرمان مستقیماً توسط راننده تأمین می‌شود.
  • دارای مکانیسم ساده‌ای است و نیاز به تعمیر و نگهداری کمتری دارد.
  • در خودروهای قدیمی و برخی خودروهای ارزان‌قیمت استفاده می‌شود.

2. سیستم فرمان هیدرولیک

  • این سیستم از یک پمپ هیدرولیک و مایع روغن برای کاهش نیروی مورد نیاز جهت چرخاندن فرمان استفاده می‌کند.
  • باعث نرمی و راحتی بیشتر در کنترل خودرو می‌شود.
  • مصرف انرژی بیشتری دارد، زیرا پمپ هیدرولیک دائماً در حال کار است.

3. سیستم فرمان الکتریکی (EPS – Electric Power Steering)

  • در این نوع سیستم، یک موتور الکتریکی نیروی کمکی برای چرخاندن فرمان را فراهم می‌کند.
  • مصرف سوخت کمتر و دقت بیشتری نسبت به فرمان هیدرولیکی دارد.
  • امروزه در بسیاری از خودروهای مدرن استفاده می‌شود.

4. سیستم فرمان الکتروهیدرولیکی

  • ترکیبی از سیستم‌های هیدرولیکی و الکتریکی است که عملکرد بهتری ارائه می‌دهد.
  • مصرف انرژی بهینه‌تری نسبت به سیستم هیدرولیکی دارد.

مشکلات رایج در سیستم فرمان و راه‌های رفع آنها

  1. سفت شدن فرمان – می‌تواند به علت کم شدن روغن هیدرولیک، خرابی پمپ هیدرولیک، یا مشکلات در تسمه‌ها باشد.
  2. لرزش فرمان در سرعت‌های بالا – ممکن است ناشی از تنظیم نبودن چرخ‌ها یا خرابی جلوبندی باشد.
  3. کشیدن فرمان به یک سمت – معمولاً به علت نامیزان بودن چرخ‌ها یا خرابی در سیستم جلوبندی رخ می‌دهد.

جمع‌بندی

سیستم فرمان یکی از حیاتی‌ترین بخش‌های ایمنی و کنترل خودرو است. با شناخت انواع سیستم‌های فرمان و نحوه عملکرد آنها، می‌توان در انتخاب و نگهداری خودرو تصمیمات بهتری گرفت. در خودروهای مدرن، استفاده از سیستم‌های فرمان برقی به دلیل مصرف انرژی کمتر و عملکرد بهتر در حال افزایش است.

مناطق تحت پوشش مکانیکی سیار در کرج

ما خدمات خود را در تمامی نقاط کرج ارائه می‌دهیم از جمله:

  • گوهردشت
  • عظیمیه
  • گلشهر
  • مهرشهر
  • فردیس
  • حصارک
  • جهانشهر و سایر نقاط کرج

تماس با ما

اگر به مکانیکی سیار در کرج نیاز دارید، همین حالا تماس بگیرید تا در سریع‌ترین زمان ممکن در محل شما حاضر شویم.

☎ شماره تماس: 1693
🌐 وب‌سایت: www.aralsos.ir

با خدمات مکانیکی سیار کرج، خودرو شما در کوتاه‌ترین زمان ممکن و بدون دردسر تعمیر خواهد شد!

 

پشتیبانی سایت دیتاسنتر سی آر ام آی تی – میزبانی هاست و سرور

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید